Back to work

Jag jobbade som vanligt from tisdagen. De två mellersta killarna hade börjat skolan på måndagen, så jag var med den äldsta och den yngsta hela dagen. Vi var utomhus mycket och sen åkte vi till biblioteket för storytime där en väldigt inlevelsefull dam läser böcker för barnen. Au pairkompisen Bruna var där med sitt värdbarn också, vilket var kul. När jag gick ut för att vänta på skolbussen så träffade jag även grannmamman och en amerikansk tjej som var nanny i ett grannhus. Satt i hela 45 min och väntade, men gjorde inte så mycket för det var soligt och jag satt och läste min bok. På kvällen åkte jag till The Ymca och testade två nya pass, den ena hette Three Play och den andra var Turbo kick.

Massa olika saker som finns i Chastain Park

På onsdagen åkte jag och den yngsta till en lekplats jag inte varit på förut, som ligger i Chastain Park - ett stort och fint område med golfbana, baseballfält, amfiteater, hästhoppningsbanor mm. Körde dock vilse på vägen hem.. På min rast på dagen så låg jag ute på baksida och solade, var riktigt varmt! När jag hade slutat vid halv sex så åkte jag till de närmsta affärerna och frågade om det gick och laga min kamera i en kamerabutik. De kunde inte göra nånting där och tyvärr och konstigt nog så skulle det kosta mer att skicka in den till Casio och undersöka problemet och försöka laga den, än att köpa en ny likadan. Kollade även runt och letade present till mamma.

Golfbanan i Chastain Park

Vi var utomhus en hel del på torsdagen också och hoppade även en del trampolin. Spelade bla kinaschack när vi var inomhus vilket var kul och påminde mig om när vi alltid spelar det på landet hemma. På eftermiddagen åkte jag med alla killarna till en skolas fotbollsfält och kastade frisbee. Jag ville visa hur man kastade på riktigt med mina discar och alla tyckte det var roligt. Den äldsta hade kastat en del förut.

Frisbees på det målade konstgräset

På kvällen satt jag och tittade på finalen av So You Think You Can Dance där de avslöjade vem vinnaren var. Kvällen innan hade jag tittat på sista delen där de dansade, och en del på datan på dagen, så blev nästan 5 timmar på två dar :p Det var kul att jag hade varit med och påverkat vem som vann för jag har röstat en del under veckorna (man kan göra det gratis på internet). Sedan spenderade jag över 1½ timme på att kolla upp nya kameror på nätet.

Från när jag var och såg SYTYCD live tour

Flyg tillbaka till Atlanta..

Måndagsmorgonen började jag med att packa ihop, för jag skulle åka hem tråkigt nog. Vi åt god frukostbuffé på hotellet innan vi bytte om till bikini och badade en del i poolen. Tyvärr var det mulet på morgonen och sprack upp när vi skulle gå, men det var ändå kul att bada lite. Mamma och pappa satt dock bara i solstolarna med vanliga kläder :p

Min frukost, pappa äter frukosten, en del av frukostbuffén

Hann bara vara vid poolen i 40 min innan jag var tvungen att byta om för att åka till flygplatsen. Vi kom dit vid elva och jag checkade in på en dator. Det blev ett väldigt tårfyllt och ledsamt avsked för jag ville verkligen stanna med dem. De skulle nämligen tillbaka till Santa Barbara och sedan bila upp hela vägen till San Fransisco.

Jag och Emelie ombytta till bikini, jag, pappa (och Emelie) spelar kort vid poolen,
solstolarna med hamnen i bakgrunden, jag och Emelie hoppar i poolen

Vi hade bokat den här resan när jag bodde i förra familjen och då passade det perfekt för killarna var på läger i en vecka så jag kunde åka. Men nu behövde jag åka hem och jobba igen på tisdagen. Kändes väldigt ledsamt, då jag ville njuta av hela vår familjesemester som jag sett fram emot i flera månader!

Jag med mina resväskor, hotellet, flygtornet på flygplatsen LAX

Planet var lite försenat och lyfte inte förrän tio över ett. Det konstiga var att på det här planet så kostade det 6 dollar att titta på film, när det hade varit gratis på det andra. Blev i alla fall att jag tittade på Just go with it för att slappna av lite och för att jag har velat se den ända sen den visades på bio. Vi landade i Atlanta 20.20 men fick sitta i planet till nio pga åska och blixtar. Det blev att jag tog shuttlebuss hem, vilket var halva priset jämfört med taxi. Kom inte hem förrän tio, då de åkte runt och släppte av andra folk först.

Santa Monica och Marina Del Rey

Jag hade världens otur på den här resan, för min digitalkamera gick sönder. Den som har fungerat perfekt ända sen jag fick den i studentpresent. Men på fredagen började den fungera dåligt, ville inte starta, hängde sig mm vilket var irriterande. Sen på lördagskvällen efter middagden på The Boathouse så dog den helt, med linsen ute dessutom. Den vägrade starta igen.

Det som var ännu värre var att Emelies systemkamera hade gått sönder några dagar tidigare så vi kunde inte använda den alls. Snacka om otajmat, att de två bästa kamerorna går sönder samma vecka, precis vid vår resa som vi tänkt fota massa på. Så från söndagen använde vi bara Emelies och mammas digitalkameror, absolut bättre än inget, men de är inte så bra och jag saknade att ha min egna.

Jag, mamma och pappa utanför Emelies hus, H&M butik på shoppinggatan, mysigt
kvarter i stan, spårvagn

På söndagen 7 aug (jag vet att det är länge sen) så spelade jag och pappa biljard innan vi alla åt frukost i Emelies vardagsrum. Klockan hade nästan hunnit bli halv elva när vi promenerade in till Santa Barbaras shoppinggata. Det var en väldigt mysig gata med massa affärer men vi hann tyvärr inte kolla så mycket pga tidsbrist. Jag hann i alla fall köpa en mönstrad kjol.

Innan vi gick hem igen så stannade vi på Yogurtland, där jag aldrig varit förut. Var riktigt gott och roligt att man valde exakt vad man ville ha. Det är frozen yoghurt som man tar själv från liknade mjukglass-automat. De har olika smaker och sen har de massa olika toppings som frukt och godis. Man väger den i kassan och det var faktiskt ganska billigt.

Yogurtland i Santa Barbara, med våra bägare och toppings

Vi packade ihop och åkte från huset halv ett, mot Malibu. Vi letade efter kändisars hus längs vägen, men var svårt att se de flesta. Men vi körde ner och tittade på Julia Roberts hus, samt Bob Dylans och Martin Sheens. Vi körde längs med den långa Pacific Coast Highway vilken hade jättefin utsikt över havet och vi stannade kort och kollade på strandhusen i Malibu.

Gata med flaggor
i Santa Barbara, strandhus i Malibu, den kända Getty Villa, mamma
och pappa vid fina utsikten längs med Pacific Coast Highway

Vi körde till Venice Beach och försökte hitta parkering, men blev att vi körde tillbaka en bit till Santa Monica Beach, som ligger precis bredvid (är samma strand). Vi kom inte dit förrän halv fem och gick en bit på den långa strandpromenaden och satt på stranden.

Jag hoppar framför Stilla Havet, Santa Monica Pier med pariserhjul och berg och dalbana,
vid Venice Beach

Det hade varit mulet, men började spricka upp när vi var där vilket var tur, men det blåste en hel del. Var inte direkt badväder och det var ganska kallt i vattnet, men jag bestämde mig för att hoppa i, då jag aldrig badat i Stilla Havet förut. Och det ångrar jag inte, det var jättekul för det var höga vågor.

Strandpromenaden på Santa Monica Beach, jag och den breda stranden, Emelie jag och
mamma med det typiska livräddningshuset i bakgrunden, jag badar i Stilla havet

Vi åkte vidare halv sex till hotellet vi skulle bo på, Marina Del Rey Hotel. Det låg precis mitt i den stora och kända hamnen Marina Del Rey. Vi checkade in och gjorde oss i ordning för kvällen. Jag satt ute på balkongen ett tag och det var jättefin utsikt med solen som var på väg ned.

Utsikten över hamnen från hotellbalkongen, Marina Del Rey Hotel, jag och Emelie vid
hamnen, familjemiddag på Tony P's grill

Vi promenerade runt en del av hamnen och letade vilken restaurang vi skulle äta middag på. Det blev den som hotellet hade rekommenderat, Tony P's Dockside Grill. Det var riktigt mysigt då de hade en stor inglasad veranda med utsikt över hamnen. Maten var dessutom riktigt bra. Vi var där i två timmar innan vi gick tillbaka och tog bilen in mot Santa Monica igen. Vi skulle nämligen gå på Santa Monica Pier, där de har ett litet nöjesfält.

Solnedgång över hamnen, mamma och jag på middagen, pariserhjulet, Pacific Park

Pariserhjulet var upplyst i massa olika färger som byter mönster hela tiden. Var riktigt coolt att se, speciellt när det var så mörkt ute. Även berg och dalbanan var upplyst. Vi gick runt och kollade en del och sen ville jag åka pariserhjulet, kändes som man borde passa på då det är så känt. Så jag tog med mig pappa upp och det var förvånansvärt många varv vi fick åka runt innan de stannade för att släppa av oss. Vi var där tio till elva och körde sen hem till hotellet och kom i säng vid midnatt.

Piren med pariserhjulet och berg och dalbanan, skylt på piren, i pariserhjulet, Emelie
mamma och pappa framför pariserhjulet

Santa Barbara

Vi var inte framme i Santa Barbara förrän kl fyra. Avstånden är längre än man kan tro. Det första vi gjorde var att åka till ett jättestort och gammalt fikonträd, som Emelie ville visa. Emelie bor ju i Santa Barbara och pluggar, så nu var vi här för att se hur hon har det. Trädet var coolt att se, och det hade väldigt stora rötter som man såg mycket av över marken. Stammen var väldigt tjock också.

Det stora fikonträdet med pappa, jag och mamma framför, tjocka stammen, stora
rötterna över marken

Vi körde vidare till Emelies hus, där hon bor med flera andra svenskar som pluggar på colleget. Så vi träffade några av dem och kollade runt i huset. Emelie bjöd på Ben & Jerry glass i minibägare innan vi gav oss ut på en lång promenad. Hennes kompis Tove följde med (de två och en till tjej delar rum denna termin).

Santa Barbara, jag på footballplanen

Vi gick till Santa Barbara City College, där de pluggar. De har en jättelång trappa som de måste gå i varje dag för att komma upp till skolan, som ligger som på en kulle. De har jättefin utsikt över stranden och havet. Vi gick runt och kollade på det mesta av campus och gick sen ner till deras stora footballplan. Det var ett väldigt fint och mysigt campus.

Den långa trappan, familjebild på campus med utsikt över havet, stora footballplanen
vid skolan med hamnen till vänster och havet i bakgrunden

Några delar av campus och Emelie framför byggnaden där hon läser de flesta av sina
kurser

Vi kom ut till den mysiga och fina hamnen som ligger precis bredvid och fortsatte till stranden. Härligt när allt är så nära. Stranden var väldigt bred. Vi gick ut på den stora piren och kollade. Vi såg flera pelikaner där och längre ut i vattnet såg vi vilda sjölejon som solade på en slags boj.

Emelie vid hamnen, massa båtar, skylten, jag vid hamnen

Mamma och pappa vid hamnen, en av pelikanerna med stor båt i bakgrunden, den
stora stranden med alla marknadsstånd uppradade

Solen började gå ner så det var väldigt fint, och vi vandrade tillbaka på strandpromenaden där de just nu hade marknadsstånd som vi kollade i på vägen.

Delfinfontän vid stranden, Emelie, Tove och mamma på strandpromenaden, stranden
med piren, sjölejonen

När vi kom tillbaka till huset bytte vi om för att diekt åka till restaurangen som Emelie valt ut. Den hette The Boathouse och ligger precis vid en liten strand. Vi missade tyvärr precis solnedgången och hade bord inomhus, men maten var väldigt god, alla tog fiskrätter.

Mamma och pappa vid solnedgången, utsikt från piren, The Boathouse, Emelie och
mamma på middagen

Jag och Emelie vid vattnet, solnedgången över vattnet, restaurangens utomhusdel,
pappa och jag med maten

På vägen hem tänkte vi köra förbi Starbucks för en liten efterrätt men det hade precis stängt. Emelie och jag spelade biljard i en halvtimme innan vi sen gick och lade oss. Jag, mamma och pappa fick sova i hennes gamla rum, som hon delade med en tjej förra terminen.

Jag lycklig över att äntligen få äta svenskt lösgodis igen :) Emelie och jag spelar biljard,
min godispåse

Long Beach

Vi hade två olika hytter som vi sov i på Queen Mary. På morgonen åt vi en enkel frukost i en liten cafeteria med utsikt över Long Beach. Sedan gick vi runt och utforskade den stora båten. Vi gick runt på alla deck, både ute och inne, och flera rum var bevarade som det såg ut förr i tiden.

Utsikt över Long Beach, typiska skeppsrattar, Emelie och jag i radiorummet, hela
familjen ute på fören av båten

Vi gick upp till ett rum där de sände radio och fick berättat hur allt funkade. Det sista vi gjorde efter att ha checkat ut, var att gå ner i maskinrummet som var öppet för allmänheten. Det var riktigt coolt att se, var jättemycket olika instrument, maskiner och motorn.

Emelie och jag i maskinrummet, ubåten som låg bredvid fartyget, utsikt över hamnen i
Long Beach med ett stort runt akvarium (ljusblått), en liten butik på båten med söta nallar

Hamnen med hela fartyget Queen Mary i bakgrunden, jag på stranden, hela familjen,
stora sandstranden

Sedan åkte vi över till andra sidan, till staden Long Beach och den stora stranden. Vi tog av oss barfota och gick i sanden vilket kändes härligt. Vi funderade på att bada och sola, men det var jättekallt i vattnet och blåste en del, så var där i 25 min och kollade innan vi fortsatte vår resa.

Promenad tillbaka till bilen, palmer på stranden, pappa och jag vid ett livräddningshus,
jag badar fötterna i Stilla Havet

Det blev att vi körde in i LA, för jag ville gärna se alla höghusen i downtown och El Pueblo de Los Angeles State Historic Parc. Men pga tidsbristen så blev det bara att vi körde förbi med bilen, kunde inte gå runt och kolla. El Pueblo är den äldsta delen av LA, och här kan man se några kvarter av den mexikanska by som LA växte upp kring, med bla en mexikansk marknad. Vi körde även igenom Chinatown vilket var kul att se, kändes lite underligt med alla skyltar med kinatecken.

Marknadsstånd, gammal mexikansk kyrka, drakar över vägen in till Chinatown, affär
med kinesiska tecken

Vi körde ut på motorvägen för att fortsätta vår resa upp mot Santa Barbara och stannade efter en stund för att äta lunch. Då hade klockan hade hunnit bli ett. Tyvärr tog vi en avfart där det knappt fanns några matställen och hamnade på ett dåligt ställe där vi åt hamburgare.