IKEA och rolig kväll med tyskarna

Jag var extra glad att jag hade åkte till Cheesecake Factory gårdagskvällen då jag blev medbjuden till att vara med de tyska tjejerna hela lördagen. De hade nämligen redan bestämt att de skulle till IKEA och sen vara hemma hos Natascha på kvällen. Så jag åkte jag hemifrån 11.40 för att hämta upp Lena och vi åkte till IKEA. De andra tjejerna var lite sena och kom inte förrän 12.20.


Leonie, Lena och jag med roliga stora grönsaks-gosedjur



Glada Lena i en IKEA-fåtölj

Vi gick runt på hela övervåningen och tittade, provsatt soffor och kollade i några svenska böcker de hade i bokhyllorna. Sedan skulle vi äta lunch på IKEA-restaurangen. Det var tyvärr lång kö men till slut kom vi fram och kunde köpa köttbullstallriken :) Mycket gott som vanligt! Jag köpte den stora med 15 köttbullar och köpte även mandeltårta så jag var riktigt mätt när vi skulle gå vidare ner till undervåningen. De serverade även kräfttallrik eftersom det var den säsongen i Sverige.


Lena, Marleen och Leonie med sina köttbullstallrikar


Jag och Lena på lunchen

Vi gick runt och kollade på allt och jag känner mig alltid som hemma när jag är på IKEA (de tyska tjejerna tyckte också det, för de gillar att gå dit i Tyskland haha). Jag köpte några vykort med motiv från olika delar av Sverige att ha i mitt rum. Sedan gick jag runt och kollade bland alla matvaror och köpte med mig köttbullar, Delicato chokladbollar och drickbar nyponsoppa.


Korten jag köpte



Jag med delicatobollar och köttbullar vid kräftkalas-skyltningen



Alla tjejerna i en säng nära utgången

Vi åkte hem 15.10 och jag skjutsade hem Lena igen. Var hemma och fixade en del, främst med bilder. 18.20 kom Lena och hämtade upp mig och vi åkte till Nataschas hus, där vi även mötte upp Marleen och Leonie igen. Timmarna hemma efter IKEA hade Natascha spenderat till att baka massa cupcakes med glasyr. Riktigt gott! Åt dem både före och efter middan och fick även ta med några hem, väldigt generöst!





De hade bestämt att de skulle laga en tysk maträtt och jag tyckte det bara var kul att få vara med och testa. Det hette spätzle och man behövde en speciell grej över katstrullen för att göra det, lite som en rivjärn. Man lade på smeten där och drog snabbt runt och fram och tillbaka med en degspade typ så det åkte genom hålen ned i kastrullen. Det liknade makaroner och smakade typ så också, men vi åt ingenting till det. Gott men en aning tråkigt i längden. Men som sagt kul att smaka nåt nytt.







Efter middagen gick vi ner till källaren och spelade Wii Just Dance vilket var riktigt kul. Alla gick verkligen in för det och vi tävlade lite med poängen. Höll på i knappt en timme innan vi var för trötta och gick istället till tv-rummet. Hade lite svårt att bestämma vilken film vi ville se, men blev till slut Oceans Eleven om vi började titta på halv tio. Fick skjuts hem av Lena och var hemma tio i tolv. En riktigt bra dag hade kommit till sitt slut.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0